5 SEA prompts voor sterke Google Ads campagne

author image Bouke MajoorKennis

12 min04 juni 2025

5 SEA prompts voor sterke Google Ads campagne

Generatieve AI verandert SEA. Waar ik vroeger uren sleutelde aan campagnestrategieën, de juiste zoekwoorden, targetingen en optimalisatie, helpt ChatGPT me nu om sneller en slimmer Google Ads campagnes te bouwen. In dit blog ontdek je 5 concrete toepassingen van ChatGPT die je helpen je SEA-campagnes te bouwen en optimaliseren.

In het kort

  • 5 SEA prompts: bouw en optimaliseer je Google Ads campagnes sneller met ChatGPT
  • Minder handwerk, sneller resultaat: ChatGPT doet jouw deskresearch sneller
  • Tijdwinst in optimalisatie: Automatiseer analyses en A/B-testvoorstellen
  • Direct toepasbare prompts: om te gebruiken voor jouw campagnes

Waarom AI inzetten voor SEA?

SEA is de afgelopen jaren complexer en duurder geworden. Er zijn meer campagnetypes bij gekomen met meer mogelijkheden. Daarnaast maken alle Smart- en AI functies van Google Ads het voor veel ondernemers onduidelijk welke instellingen ze moeten gebruiken. Niet elke door Google aanbevolen instelling levert de beste resultaten op. En in een advertentielandschap waarin de concurrentie toeneemt wil je je budget zo effectief mogelijk inzetten. ChatGPT helpt je om in al deze keuzes een weg te vinden. Je werkt sneller, want AI neemt een deel van het werk uit handen. Daarnaast helpt AI je met goed onderbouwde keuzes, door het maken van analyses en A/B-test ideeën. Zo kun je met ChatGPT je SEA-campagnes veel efficiënter bouwen en optimaliseren.

Zoekwoordonderzoek met AI

Zoekwoordonderzoek vormt de basis van elke SEA-campagne. Anno 2010 draaide dit om zoekvolumes. Nu (2025) gaat het vooral om de zoekintentie van je doelgroep. Je wilt op relevante momenten getoond worden aan een doelgroep die jouw product of dienst kan gebruiken. Doe je dit goed, dan genereert dit relevante klikken naar je website. 

ChatGPT kan je helpen om sneller relevante zoekwoorden te vinden die passen bij elke fase van de klantreis: van oriëntatie en overweging naar actie en herhaalaankopen (de klantreis volgens het SEE-THINK-DO-CARE-model). Door ChatGPT hier strategisch voor in te zetten, voorkom je dat je alleen DO-zoekwoorden target (zoals “kopen” of “aanvragen”), terwijl juist de SEE- en THINK-fase belangrijk zijn voor het opbouwen van merkherkenning en vertrouwen.

Gebruik onderstaande prompt volgens het C.O.S.T.A.R.-format om zoekwoorden te genereren die zijn afgestemd op de intentie van je doelgroep én op jouw propositie. Vul ‘m wel even aan met informatie over jouw product of dienst voordat je ‘m gebruikt.

Context: Jij bent een ervaren SEA-specialist. Je helpt een softwarebedrijf dat CRM-systemen verkoopt aan mkb-bedrijven. Zij willen hun Google Ads campagnes uitbreiden met nieuwe zoekwoorden die beter aansluiten op de klantreis.

Objective: Genereer een lijst met long-tail zoekwoorden rondom “CRM software voor mkb”, gestructureerd volgens het SEE-THINK-DO-CARE-model. Geef per fase minimaal 5 zoekwoorden. Voeg bij elk zoekwoord een korte toelichting toe over de intentie erachter.

Stijl: Schrijf als een strategisch SEA-specialist met 10 jaar ervaring in B2B.

Toon: Professioneel, concreet en to-the-point. Geen vakjargon, wel duidelijk.

Audience: De output is bedoeld voor een marketeer of ondernemer binnen een mkb-softwarebedrijf dat zijn SEA-structuur wil verbeteren.

Response format: Maak een tabel met 3 kolommen: Fase, Zoekwoord, Intentie.

ChatGPT genereert een lijst met zoekwoorden. Deze haal ik zelf nog door de zoekwoordplanner en beoordeel ik op relevantie, voordat ik ze in mijn campagne zet.

Bonustip: vraag ChatGPT om met de lijst met uiteindelijke zoekwoorden een campagnestrategie te maken.

ChatGPT advertentieteksten laten schrijven

Je hebt nu zoekwoorden en een campagnestrategie. Zelf advertentieteksten schrijven? Liever niet. In Google Ads werk je met beperkte ruimte: headlines van 30 tekens en beschrijvingen van 90 tekens. Om hier complete, converterende teksten voor te schrijven is weleens een uitdaging. ChatGPT kan je helpen om advertentieteksten te schrijven die aansluiten op de zoekintentie van de doelgroep (fase in SEE-THINK-DO-CARE) én ook nog eens binnen de marges van 30 en 90 tekens. 

AI helpt je teksten per fase van de klantreis te laten variëren in toon, intentie en call-to-action. In de SEE-fase ligt de nadruk op nieuwsgierigheid of herkenning, terwijl je in de DO-fase direct aanstuurt op actie. Onderstaande prompt helpt je om gerichte advertentieteksten te genereren, gebaseerd op eerder gevonden zoekwoorden per fase:

Context: Je bent SEA-specialist en werkt voor een mkb-bedrijf dat CRM-software verkoopt. Ik heb een lijst met zoekwoorden volgens het SEE-THINK-DO-CARE-model geüpload. Gebruik deze zoekwoorden om Google Ads-teksten te schrijven die inspelen op de zoekintentie van de doelgroep.

Objective: Schrijf per fase (SEE-THINK-DO-CARE) Google Ads advertenties met headlines (max. 30 tekens) en beschrijvingen (max. 90 tekens). Laat de boodschap en toon aansluiten op de intentie van de fase. Gebruik in elke advertentie minimaal één relevant zoekwoord uit die fase.


Stijl: Schrijf als een ervaren B2B-copywriter en SEA-specialist. Je kent de beperkingen van Google Ads en weet hoe je met weinig woorden toch overtuigt.


Toon: Toegankelijk, overtuigend en aangepast op de fase van de klantreis en de doelgroep.


Audience: De doelgroep van de advertenties zijn Mkb-ondernemers die CRM-software overwegen aan te schaffen.


Response format: Geef per fase een tabel met daarin drie advertenties. Elke advertentie bestaat uit 6 headlines (max. 30 tekens) en 4 beschrijvingen (max. 90 tekens). Geef bij elke advertentie aan op welke zoekwoorden de advertentie van toepassing is.

Het is nu een kwestie van uploaden naar de Google Ads editor. En deze aanpak kun je natuurlijk ook gebruiken voor het genereren van extensies en display of Performance max advertenties.

Google Ads-scripts voor campagne-analyse

Nu heb je een campagne gebouwd. Natuurlijk wil je ook weten hoe deze campagne het doet. Eindeloos klikken in je Google Ads account, opzoek naar optimalisatiepunten hoeft niet meer. Ik laat ChatGPT een script bouwen, dat wekelijks data uit mijn account exporteert. Zo heb ik altijd actuele data die ik upload in ChatGPT voor analyse en optimalisaties. En dit kun je ook als ondernemer zonder zónder developer skills.

De volgende prompt kun je gebruiken om ChatGPT jouw script te laten maken:

Context: Jij bent een SEA-specialist voor een mkb-bedrijf dat wekelijks campagnedata wil analyseren in ChatGPT. Je wilt een Google Ads-script dat automatisch data verzamelt uit je campagnes. Deze data gebruik je later om in ChatGPT analyses te draaien met als doel: conclusies trekken en optimalisaties vinden.

Objective: Schrijf een Google Ads-script dat elke maandag automatisch de data van de afgelopen 30 dagen verzamelt. Het script moet data ophalen op vier niveaus: campagneniveau, advertentieniveau, zoekwoordniveau en targetingkenmerken (zoals locatie, apparaat en doelgroepsegmenten). De output van het script wil ik in CSV format.


Stijl: Schrijf als een ervaren SEA-specialist met programmeerkennis. Het script moet goed gestructureerd en uitvoerbaar zijn in het Google Ads-scriptplatform.


Toon: Duidelijk en foutbestendig. Voeg toelichting en commentaar toe in het script waar nodig.


Audience: De scriptgebruiker is een marketeer of ondernemer die SEA inzet, maar geen developer is. Het script moet dus eenvoudig te implementeren en uit te voeren zijn.


Response format: Lever een script aan met implementatie-instructies. Metrics die het script moet ophalen (aanvullen indien nodig): kosten, vertoningen, klikken, CTR, conversies, Conversiewaarde, Vertoningspercentage, zoekwoorden, campagnenaam, advertentieteksten, doelgroepsegmenten, locatiegegevens, apparaat categorieën.

Wanneer ik deze prompt invoer, krijg ik van ChatGPT een script mét instructies over hoe ik deze in mijn Google account zet. Ook vraagt ChatGPT of er een prompt geschreven moet worden om de data die het script exporteert te analyseren. Nou, ja graag! Zo helpt ChatGPT je inzicht krijgen in waar nog kansen liggen in je Google Ads campagnes. Ik krijg een overzicht van goed en slecht presterende ads, optimalisatie suggesties en wat dit op zou moeten leveren. Maar: ChatGPT is een taalmodel en maakt nogal eens fouten met rekenen. Vertrouw dus niet blind op de analyses, maar reken ze nog even na.

A/B-testvoorstellen genereren met ChatGPT

A/B-testen is moeilijk. Want wat moet je testen en hoe doe je dat goed? ChatGPT helpt je snel op weg. Op basis van je bestaande campagnes, advertenties en zoekwoordprestaties, kan ChatGPT A/B-test ideeën genereren.

Wanneer een campagne niet lekker loopt, of als je het gevoel hebt dat er meer uit te halen is, dan wil je ontdekken wat en hoe het beter kan. Stap 1: exporteer campagne data. Bijvoorbeeld met het script uit de vorige stap. Zorg dat je informatie op advertentieniveau hebt, met belangrijke metrics, zoals biedstrategie, vertoningen, klikken, conversies, vertoningspercentage, advertentierelevantie etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter ChatGPT met een onderbouwd testplan kan komen. Deze data sla je op in een spreadsheet. (Wil je gegevens niet met Open AI delen, dan censureer je de data in je spreadsheet.) Het spreadsheet upload je met de volgende prompt:

Context: Jij bent een SEA-specialist. Je beheert een Google Ads-campagne voor een mkb-bedrijf dat CRM-software verkoopt. De prestaties van de campagnes blijven achter, en je wilt gerichte A/B-testen opzetten om de resultaten te verbeteren. ik heb een spreadsheet geüpload met campagne data op advertentieniveau

Objective: Analyseer de campagne data. Identificeer advertenties die ondermaats presteren en geef per advertentie 1 concreet voorstel voor een A/B-test. Geef daarbij aan wat je wilt testen (vb. kopregel, tone of voice, CTA), waarom je dat test (op basis van de data) en werk een test variant uit.

Stijl: Schrijf als een ervaren performance marketeer. Praktisch, onderbouwd en gericht op optimalisatie.

Toon: Professioneel, direct en oplossingsgericht.

Audience: Deze output is bedoeld voor een marketeer of ondernemer die campagnes wil verbeteren op basis van data.

Response format: Geef per testvoorstel een overzicht met naam van de bestaande advertentie, analyse waarom deze onderpresteert, wat je gaat testen, de test variant en te beoordelen KPI.

Op deze manier krijg je een concreet testplan. In bovenstaande prompt wist ik al dat ik de advertentieteksten wil verbeteren. Weet je niet goed waar je moet beginnen, dan kan het nuttig zijn om de campagnedata te uploaden en ChatGPT te vragen wat goede elementen zijn om te A/B testen. Daarna laat je ‘m de test uitwerken.

Landingspagina-optimalisatie met ChatGPT

Je campagnes zijn goed gestructureerd, je speelt in op alle relevante fases van de klantreis en je advertenties presteren optimaal. Top! Maar als je landingspagina niet converteert heb je niets aan een goede Google Ads campagne. Het kan zijn dat hij niet aansluit bij wat je doelgroep verwacht te vinden. Of dat de indeling onlogisch is. ChatGPT helpt je de verbeterpunten op te sporen door de landingspagina te beoordelen vanuit het perspectief van jouw doelgroep.

Werk je met een SEE-zoekwoord? Dan moet je landingspagina vooral nieuwsgierigheid opwekken en duidelijk maken wie je bent. In de DO-fase wil je juist overtuigen met klantreviews, garanties en een duidelijke CTA. ChatGPT kijkt met een frisse blik naar de inhoud, structuur, tone of voice en relevantie per fase. Door je pagina-inhoud, doelgroep en het zoekwoord waarop je adverteert in te voeren in ChatGPT met onderstaande prompt, krijgt je concrete verbeterpunten terug voor jouw landingspagina.

Context: Jij bent SEA-specialist voor een mkb-bedrijf dat CRM-software verkoopt. Je draait advertenties in de THINK-fase op zoekwoorden als “beste CRM voor mkb” en “CRM vergelijken”. Op de volgende landingspagina komen bezoekers terecht na een klik op een advertentie uit de Google Ads campagne: [url]*

Objective: Analyseer de inhoud van de landingspagina op relevantie, overtuigingskracht en conversiegerichtheid. Geef minimaal 5 concrete verbeterpunten, afgestemd op de THINK-fase van de klantreis.


Stijl: Schrijf als een ervaren CRO-specialist die landingspagina’s optimaliseert voor B2B.


Toon: Professioneel, to-the-point en praktisch toepasbaar.


Audience: De output is bedoeld voor een marketeer of ondernemer die zijn landingspagina’s wil verbeteren om meer conversie te halen uit SEA.


Response format: Lever een lijst met minimaal 5 verbeterpunten. Geef per punt: Wat is het verbeterpunt, waarom is dit belangrijk, hoe kan het worden aangepast.

*In plaats van de url in de prompt te plaatsen, kun je ook de tekst van de pagina in de prompt plakken.

ChatGPT komt met een unbiased, concrete lijst met verbeterpunten. De meeste zijn direct toepasbaar. Een beperking van deze prompt vind ik dat ChatGPT alleen naar tekst kijkt. Het design van de site (met bijvoorbeeld kleurstelling van de CTA) wordt niet meegenomen. Terwijl daar ook flinke kansen liggen. Hier maak je als marketeer (nog) het verschil met AI.

Mitsen en maren van AI gebruiken voor SEA

AI kan veel, maar niet alles. Binnen SEA is het belangrijk om te weten welke externe factoren van invloed zijn op je campagne prestaties. Bijvoorbeeld de concurrentie, seasonality of het weer. Alles wat AI doet, is gebaseerd op wat jij erin stopt en externe factoren laat je vaak buiten beschouwing in je invoer. Bovendien heeft AI geen gevoel voor nuance of strategisch inzicht. Waarom een advertentie echt werkt - of juist niet - hangt vaak af van de doelgroep, het moment en de context. En juist dát weet ChatGPT niet.

Daarnaast is AI (nog) geen vervanging voor kritische analyse en echte optimalisatie. Een voorstel voor een nieuwe advertentietekst is snel gemaakt, maar of het ook converteert? Dat weet je pas als je het test, meet én goed interpreteert.

Wat dit betekent voor ondernemers

Deze AI toepassingen voor Google Ads maken het bouwen en onderhouden van campagnes sneller en makkelijker. Maar pas op dat je niet klakkeloos alle instructies van ChatGPT opvolgt. AI kan hallucineren. AI maakt nog fouten in berekeningen. En het belangrijkste: jij bent de strateeg en marketeer die moet bepalen of de voorstellen van ChatGPT passen bij jouw bedrijf, jouw doelgroep en de beschikbare middelen. Kortom: gebruik AI als slimme assistent, niet als eindbaas. De kracht zit in de combinatie van snelheid van AI en het beoordelend vermogen van jou als marketeer of ondernemer. ChatGPT maakt het werk makkelijker, maar jij maakt het strategisch.

Wil je aan de slag met SEA en AI of sparren over de toepassing binnen jouw organisatie? Ik denk met je mee! 

Lees ook